10 سؤال اصلي در خصوص نوشتن متن تبليغاتي و آگهي رايگان كه بايد بدانيد
در حوزه تبليغات فعال هستيد يا يك كسبوكار كوچك و غير مرتبط داريد، فرقي ندارد؛ در هر
مورد اگر قصد نوشتن متن تبليغاتي و تبليغات رايگان براي معرفي و فروش محصولات و خدمات خود را داريد،
اصول و سؤالاتي وجود دارد كه بايد قبل از شروع آنها را از خودتان پرسيده و در نظر بگيريد.
متأسفانه بسياري از افراد بدون هيچگونه برنامه ريزي و در نظر گرفتن المانها، شروع به نوشتن
متن تبليغاتي ميكنند و بعد از اينكه نتوانستند نتيجه مورد دلخواه خود را كسب كنند، روش
استفاده شده را بيهوده ميدانند.
ما در اين مقاله قصد داريم تا 10 سؤالي كه هر شخصي قبل از نوشتن متن تبليغاتي بايد از خود بپرسد را بيان كنيم. در نظر گرفتن اين سؤالات
و جواب آنها براي كساني كه در اين حوزه فعال نيستند، بيشتر از همه بايد مورد توجه قرار بگيرد. اين تكنيك و سؤالات براي هر روش تبليغاتي
مانند تلويزيون، بنر، سايتهاي آگهي رايگان ، تبليغات رايگان ، درج آگهي رايگان و غيره بايد رعايت شود.

10 سؤال اصلي در خصوص نوشتن متن تبليغاتي و آگهي رايگان كه بايد بدانيد
10 سؤال قبل از نوشتن متن تبليغاتي
- هدفم چيست؟
تعيين هدف، اولين جملهاي است كه متخصصان تبليغاتي توصيه ميكنند. شما اول از همه بايد بدانيد به چه علت قصد تبليغ محصول و خدمات
خود را داريد و در آخر مشتري قرار است كه چه چيزي را به دست بياورد. بيشتر افراد اهداف زير را دنبال ميكنند:
- اطلاعيه براي فروش كالا
- اطلاعيه در خصوص معرفي محصول يا خدمات جديد
- افزايش ترافيك سايت
- افزايش آگاهي مشتريان در خصوص محصولات و خدمات شما
- افزايش و بهبود تصوير عمومي شما در جامعه
بدون اينكه هدف خود را تعيين كنيد، هيچگاه شروع به نوشتن يك متن تبليغاتي نكنيد. شايد در قدم اول نتيجه خيلي خوبي بگيريد؛ اما مطمئن
باشيد كه اين يك قدم واهي است و شما را به جاي موفقيت به پرتگاه شكست هول خواهد داد.
- عناصر مهم يك تبليغات خوب چيست؟
چهار عنصر را بايد در نوشتن يك متن تبليغاتي در نظر بگيريد. اين چهار عنصر را به اختصار AIDA مينامند كه پايه چهار كلمه توجه، علاقه،
خواستن و اقدام است ، را ميتوان به صورت زير تعريف كرد:
- توجه: اولين و مهمترين گامي است كه باعث جلب توجه تبليغات شما در بين هزاران تبليغ خواهد شد. توجه به كلمه كليدي كه بيشترين ورودي را براي شما دارد، اول از همه بايد در عنوان و متن تبليغاتي رعايت شود.
- علاقه: يك تبليغ بايد با علاقه كاربران و مشتريان خودش پيش برود و آنها را تشويق به خواندن متن كند.
- خواستن (ميل): متن و تبليغ نوشته شده بايد بهگونهاي باشد كه باعث افزايش ميل كاربران به خواندن متن و در نهايت تماس يا كليك بر روي لينك سايت شود.
- اقدام: متن تبليغاتي بايد بهگونهاي نوشته شود كه در همان لحظه يا آخر متن كاربران را تشويق به برداشتن تلفن و تماس با شما يا كليك روي لينك براي خريد كند.
شما در قدم اول بايد توجه كاربر را جلب كرده، سپس متن خود را مطابق با سليقه و ميل آنها بنويسيد و در آخر آنها را تشويق به اقدام خريد كنيد.
- من چه چيزي بايد در تبليغات بگويم؟

10 سؤال اصلي در خصوص نوشتن متن تبليغاتي و آگهي رايگان كه بايد بدانيد
بهترين آگهي تبليغاتي، آنهايي هستند كه بر روي مزيتهاي محصول و خدمات تمركز ميكنند. شما بايد در متن آگهي خود به كاربران بگوييد
كه اين محصول چه ويژگيهايي دارد و بعد از خريد چه امكاناتي را ميتوانند به دست بياورند.
به طور كلي بر روي ويژگيهاي محصولات و به خصوص مزيتهاي آن تأكيد كنيد. بهترين حالت براي بيان مزيت ها استفاده از حالت فهرستي
است؛ زيرا فهرستها توجه كاربران را بيشتر از متن در اين مسئله جلب خواهند كرد.
- چگونه ميتوانم توجه را به آگهي خود جلب كنم؟
دو راه اصلي وجود دارد كه شما ميتوانيد توجه كاربران را به متن تبليغاتي خود جلب كنيد:
- استفاده از تصوير مناسب
- نوشتن عنوان جذاب
كاربران اولين چيزي كه از متن تبليغاتي شما ميبينند، عنوان و تصوير آگهي است. در قدم اول، بايد تمركز اصلي خود را بر روي نوشتن
يك عنوان تبليغاتي جذاب بگذاريد. بعد عكسي را انتخاب كنيد كه متناسب با عنوان و خود آگهي باشد. اين دو مورد اگر به خوبي رعايت شوند،
ميتوان گفت كه نرخ كليك بر روي آگهي شما تا 90% افزايش پيدا خواهد كرد.
اگر هم هيچ ايدهاي براي نوشتن يك عنوان نداريد، بهترين راه بررسي متن تبليغاتي ديگر رقبايتان است، اينكه ببينيد آنها چه كلمات و
عبارتهايي را براي توصيف محصول و خدمات خود استفاده كردهاند.
- چگونه كاربر به تبليغ ما پاسخ دهد؟
يكي از دغدغههاي افراد، دريافت پاسخ مناسب و از راه صحيح با استفاده از تبليغات است. بهترين راه دريافت پاسخ، نوشتن اطلاعات ارتباطاتي
كامل مانند آدرس، شماره تلفن، شماره موبايل و ايميل است.
- از چه تكنيكهايي در معرفي محصولات استفاده كنيم؟
اولين ويژگي يك متن تبليغاتي، واقعي بودن مزيتهاي آن است. در بيان ويژگيها نبايد غلو كنيد و آنچه را كه هست، دقيقاً بنويسيد. اين
مهمترين تكنيكي است كه بايد رعايت كنيد. در نوشتن يك متن بهتر است كه نكات و تكنيكهاي زير را در نظر بگيريد:
- نكات اصلي و كليدي محصول و خدمات را بيان كرده و بر آنها تأكيد كنيد.
- خود را جاي كاربر بگذاريد و از زبان آنها بنويسيد.
- با كاربر به صورت مستقيم صحبت كنيد. ضمير «شما» به كاربر اين حس را ميدهد كه كسي واقعاً با او در حال صحبت كردن است.
- از كلمات خيلي ساده و با معاني واضح استفاده كنيد.
- در طول متن بارها بر مزيتهاي اصلي تأكيد كنيد و آن را با موقعيتهاي مختلف بيان كنيد.
- غلو و زياده روي در نوشتن نكنيد. خلاصه بنويسيد.
- چند بار قبل از انتشار، متن را با صداي بلند براي خودتان بخوانيد.
- آيا بايد يك شخص حرفهاي را براي نوشتن استخدام كنم؟
بله نوشتن متن تبليغاتي، يك فعاليت كاملاً حرفهاي است كه فقط متخصص و توليدكننده محتوا باتجربه و كار بلد ميتواند از عهده آن به
خوبي بربيايد. افراد زيادي هستند كه باقيمتهاي ارزانتري، اين خدمات را براي شما انجام ميدهند؛ اما بايد اين نكته را در نظر بگيريد، اگر شما
واقعاً قصد افزايش فروش محصولات و خدمات خود را داريد و اينكه تبليغ و محصول شما بين رقبايتان ممتاز باشد، بهترين راه استخدام يا همكاري
با افرادي است كه در اين حوزه فعاليت ميكنند.
البته خود شما هم ميتوانيد اين كار را انجام دهيد؛ اما از آنجا كه تجربه نداريد، بايد چند متن را بنويسيد و منتظر بازخوردهاي آن باشيد و اين
مسئله نه تنها وقت گير است، بلكه ممكن خواهد بود به دليل رعايت نكردن اصول نگارشي، ارزش كار شما را پايين بياورد.
- كدام نوع عكس و محتوا بيشتر از همه جذابتر است؟
عكس و عنوان تبليغ بايد ويژگي مخصوص به خود را داشته باشد. عكسها بايد متناسب با تبليغ باشند. توصيه ميشود كه عكس خود محصول
يا خدمات معرفيشده استفاده كنيد. اگر هيچ عكسي مناسبي نداشتيد، بهتر است كه لوگوي شركت خود را به كار ببريد.
براي نوشتن عنوان، بهتر است كه آن را به صورت سؤالي بنويسيد؛ يعني كاربر را به يك چالش بكشانيد تا جذب متن و محصول شما شود. به
كار بردن عبارتهايي مانند چرا، چگونه و چه چيزي بيشترين نرخ كليك را داشتهاند. همچنين، عنوان شما بايد با عكس و خود متن متناسب باشد.
عكس و عنوان اولين مواردي هستند كه كاربر به آنها در تبليغات توجه ميكند.
- چه نكات امنيتي را در تبليغات رعايت كنيد؟
به غير از موارد فني، اصول و نكات امنيتي هم وجود دارد كه شما بايد در متن خود رعايت كنيد و حتي در بعضي موارد، آنها را بيان كنيد. البته
استفاده از آنها به نوع متن تبليغاتي شما بستگي دارد. اين نكات شامل:
- توضيحاتي كه مينويسيد بايد متناسب با ويژگيهاي اصلي خود محصول باشد. غلو كردن يا دروغ گفتن يك ويژگي ميتواند اعتبار كار شما خدشهدار و حتي شما را روانه دادگاه كند.
- چه نوع نكاتي امنيتي براي استفاده از اين محصول به كار گرفته شود.
- چه افرادي مجاز به استفاده از اين محصول هستند.
- تأثير محصول بر محيط زيست و در واقع عوارض استفاده از آن چيست.
- امنيت استفاده از محصول چگونه است.
اينها نكاتي هستند كه شما ميتوانيد در ويژگيهاي محصول بيان كنيد.
- آيا بايد همه تبليغات من يكسان باشند؟
هر شركتي براي هر متن تبليغاتي خود بايد تعدادي اصول و قواعدي داشته باشد. اين در واقع همان چيزي است كه منجر به آگاهي برند ميشود؛
يعني هر كاربري با ديدن نوع متن تبليغ سريعاً برند شما را در ذهنش تداعي ميكند؛ اما بهتر است كه در هر متن خلاقيتها و تفاوتهايي داشته
باشيد. يك متن تبليغاتي فقط براي چند بار اول جذاب است و در سريهاي بعدي جذابيت خود را از دست ميدهد. براي همين سعي كنيد تا در
نوع نوشتن و به كار بردن المانها تفاوتهايي را نيز به وجود بياوريد تا تبليغ شما دچار يكنواختي نشود؛ البته نبايد از اصول و قواعد خود نيز فاصله
بگيريد.
برچسب:
،
ادامه مطلب
بازدید: